Werkwijze

Mijn werkwijze als psycholoog, coach en coach met paarden is eclectisch. Dat wil zeggen dat ik toepas wat werkzaam is. Door het inzetten van paarden in een coachsessie wordt de situatie in het ‘hier en nu’ extra rijk. Rijker dan wanneer je alleen met de coach zou praten. Er is immers nog een ander, namelijk het paard, die meedoet in de interactie.

Ervaringsgericht

Afhankelijk van jouw vraag waaraan je in de coaching wil werken, bied ik je een activiteit aan met één of meer paarden. Wanneer jij die activiteit uitvoert gebeurt er van alles tussen jou en de paarden, wat weer een reactie bij jou teweeg kan brengen. Wat het met jou doet, hoe de paarden reageren en wat het resultaat is van jouw handelen in het hier en nu, daar help ik jou over reflecteren. Dat doe ik door jou vragen te stellen over je ervaringen, en je gedachten. Dit is het ervaringsgerichte deel van de coachsessie. Je leert over jezelf door te doen en daarop te reflecteren.

Progressiegericht

Het progressiegerichte deel van de coaching is dat je kunt oefenen met nieuw gedrag, waardoor je steeds een stapje vooruit maakt in de richting die jij wil. Stel, je bent niet tevreden over hoe een bepaald aspect in jouw leven verloopt. Stel, je ontdekt in het ervaringsgerichte deel van de coaching dat jij door jouw acties een aandeel hebt in hoe het verloopt. Je kunt dan op de paarden uitproberen hoe je het in de toekomst anders aan wil pakken. Door het te oefenen is de kans groter dat het je in je dagelijks leven ook steeds beter lukt om het anders aan te pakken.

Een voorbeeld: Annemiek komt in situaties terecht die ze niet prettig vindt. Ze helpt een vriendin in haar nieuwe kamer met behangen en verven, maar besteedt hier veel meer tijd aan dan ze had gewild. Daardoor komt haar studie in het gedrang. In haar bijbaan maakt ze voor haar gevoel te vaak overuren. Ze komt naar de coaching met de klacht dat ze vaak stress heeft en dat haar studie niet lekker loopt. Ze ontdekt in de activiteit met het paard dat ze te veel over zich heen laat lopen. Ze herkent dit verschijnsel uit haar eigen leven. Ze zegt niet duidelijk tegen haar vriendin hoe lang ze wil helpen. Tegen haar baas zegt ze ook niet hoe ze het hebben wil. Ze weet niet hoe ze het anders aan kan pakken. Na deze ontdekking kan ze in activiteiten met het paard gaan oefenen op een nieuwe houding, nieuw gedrag en nieuwe tekst. Terwijl ze oefent met het paard, merkt ze gelijk wat het effect is op de ander, het paard in dit geval. Dit kan ze vervolgens gaan toepassen in haar dagelijks leven. In volgende coachsessies kijkt ze terug op haar ervaringen met het nieuwe gedrag in haar leven en schaaft ze het zo nodig bij.

Dit is één voorbeeld, de coaching kan echter gaan over een grote verscheidenheid aan vragen, dilemma’s, klachten en problemen.